Hyppää pääsisältöön
Kuva
Rakennamme sovintoa, rikos- ja riita-asoiden sovittelu. Kuva Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL)
Pääsisältö

Sovittelu tarjoaa rikosten ja riitojen osapuolille mahdollisuuden kohdata toisensa ja käsitellä tapahtuman aiheuttamia haittoja. Sovittelu on vapaaehtoista, maksutonta, puolueetonta ja luottamuksellista. Eniten sovitellaan väkivaltarikoksia, omaisuusrikoksia ja ilkivaltaa sekä erilaisia riita-asioita.

Sovitteluun tarvitaan aloite ja suostumus

Aloitteen sovitteluun voi tehdä poliisi, syyttäjä, sosiaaliviranomainen tai muu taho. Osapuoli voi myös itse tehdä aloitteen rikos- tai riita-asian sovittelemiseksi. Lähisuhdeväkivallan sovittelusta voi aloitteen tehdä ainoastaan poliisi tai syyttäjä.

Sovittelu edellyttää osapuolten suostumusta sovitteluun. Alaikäisten asioissa tarvitaan nuoren lisäksi suostumus myös huoltajilta. Suostumukset tarkistetaan osapuolilta aloitteen saavuttua toimistolle.

Vapaaehtoiset sovittelijat auttavat rakentamaan sovintoa

Sovitteluneuvottelussa osapuolet pyrkivät löytämään asiaansa heitä tyydyttävän ratkaisun, puolueettomien, koulutettujen vapaaehtoissovittelijoiden avustuksella. Sovittelussa käsitellään tapahtumia ja pyritään löytämään keinoja tapahtuneen sopimiseksi. Osapuolet voivat sovittelussa sopia tapahtuneen hyvittämisestä ja vahinkojen korvaamisesta. Sovittelu tarjoaa myös mahdollisuuden osapuolille kohdata toisensa asian tiimoilta sekä käsitellä tapahtuneeseen liittyviä tunteita. Jos osapuolet pääsevät sovintoon, laaditaan sopimusasiakirja, jonka sovittelijat varmentavat allekirjoituksillaan.

Keski-Suomen sovittelutoimisto organisoi sovittelutoimintaa Keski-Suomen maakunnan alueella, selvittää aloitteiden soveltuvuuden sovitteluun sekä kouluttaa ja ohjaa vapaaehtoisia sovittelijoita tehtävässään. Sovittelutoimisto neuvoo sovitteluun liittyvissä asioissa. Toimisto seuraa sopimusten toteutumista sekä tiedottaa sovittelun tuloksesta viranomaistahoja, kuten poliisia ja/tai syyttäjää sekä alaikäisten kohdalla oman alueen sosiaalitoimistoa.

Lisätietoa THL:n sivulta Rikos- ja riita-asioiden sovittelu

Sovittelijana toimiminen

Sovittelijat ovat koulutettuja vapaaehtoisia, jotka auttavat rikosten ja riitojen osapuolia rakentamaan sovintoa. He työskentelevät pareittain ja mahdollistavat osapuolten puolueettoman ja tasapuolisen kohtaamisen ja vuoropuhelun sovittelutoimiston ammattihenkilöstön ohjauksessa ja valvonnassa.

Sovittelijoilla on säännöllisesti koulutuksia, tapaamisia, vertaistuellisia työnohjauksia sekä jatkuva ammattilaisten tuki ja ohjaus.

Sovittelijaksi sopii täysi-ikäinen henkilö, joka ajattelee vaativan vapaaehtoistyön sopivan itselleen. Sovittelijoilta ei odoteta tiettyä ammattitaustaa.

Oletko kiinnostunut sovittelijana toimimisesta? Ota yhteyttä sovittelutoimistoon [email protected].

Katso Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen video:
Sovittelu kannattaa rikos- ja riita-asioissa

Keski-Suomen sovittelutoimisto

Väinönkatu 7 c 3