Kuntalaistilaisuuden 12.11.2019 palautteet

Teema 1: Miten kuntalaisten osallistumista terveyspalveluiden kehittämistyöhön voidaan parantaa?

  • Hyvä tiedottaminen uusista palveluista
  • Tarkka info palvelusetelistä – selkokieli
  • Tilaisuuksien järjestäminen (tarpeeksi iso ilmoitus lehteen)
  • Tiedotteiden jakaminen, jos tapahtumasta on tieto etukäteen
  • Tutustumiskäyntejä (avoimet ovet)
  • Palvelut yksiin kansiin (päivitetty versio) jaetaan 70-80v päivissä niille, joilla ei nettiyhteyttä
  • Yhteiskuljetukset taajamista
  • Omahoitajan kautta kehittämisideat esille ja siitä eteenpäin – Henkilöstön kanssa asian käsittely
  • Koulutusta
  • Palautelaatikko
  • Kehittäminen riippuu omasta terveydentilasta
  • Potilasjärjestöjen kautta
  • Viesti päättäjien kautta
  • Yhteydenotto vastuuhenkilöihin
  • Mennään asiakkaan luo (esim. Sumiainen, Suolahti)
  • Lähestytään syrjäytyneitä

Teema 2: Mitä asioita haluaisit käsiteltävän terveydenhuollon asukas-/kuntalaisraadeissa?

  • Kaiken ikäiset mukaan raateihin
  • Tiedottaminen eteenpäin siitä, mistä asioista raadeissa puhuttu
  • Tiedotus, miten asiat kehittyy/lääkäritilanne
  • Teemailtoja
  • Ikäihmisten kuntoutus teemana
  • Terveyden edistäminen kaiken ikäisille
  • Ajankohtaiset asiat
  • Chatti nuorille
  • Mitä Äänekoski sairastaa, tilastoja
  • Palveluneuvonta, etuuksista infoa
  • Lääkkeisiin liittyvät maksuasiat
  • Lääkekustannus katto/ terveyspalvelut (maksukatto)
  • Potilasasiamies asiat
  • Epäkohtien käsittely
  • Miten vanhuspalvelut järjestetään, mitä vaihtoehtoja on?
  • Vanhusten asumisjärjestelyt, uusia rakennuksia?

Miten usein näitä toivoisit pidettäväksi?

  • 1 kerta/vuoteen
  • 2-3x/vuosi
  • 2x vuosi kevät + syksy

Teema 3: Saatko riittävästi tietoa kunnan järjestämistä terveyspalveluista? Jos et, millä tavoin voisimme parantaa tiedottamista?

  • Käytännön asioista ei välttämättä saa tietoa
  • Paikanpäältä saa parhaiten tietoa
  • Tutustumiskäynnit (toimintojen esittely paikan päällä) / ilmoittautuminen etukäteen
  • Radio (Keski-Suomen radio/Järviradio): esim. uusi palvelumuoto (esim. sosiaaliohjaus), maksuasiat, influenssarokotteet (influenssatilanne)
  • Uusista asioista informoiminen, lehteen juttu asiasta (sisällön avaus, ei vain yhteystietojen ilmoittaminen)
  • Päivän lehti (Pikkukaupunkilainen) luettava tarkkaan, toimiva tapa
  • Tiedottaminen useampaan kertaan (esim. influenssarokotukset, tämä tilaisuus)
  • Terveysasioista tiedottaminen (influenssan eteneminen, ripulin hoito-ohjeita tms.)
  • Tiedon / tiedotuslehtien saatavuus (mihin sijoitettu) esim. diabetes yms.
  • tiedotuslehtinen joka talouteen à helppo pitää tallessa (haasteena tietojen muuttuminen)
  • Tieto löytyisi yhdestä paikasta
  • Terveysaihe ilta (keskittyisi yhteen aiheeseen)
  • Eläkkeensaajien kokoontuminen (informaatio)
  • Yhteydenpito yhdistyksiin/yhdyshlö
  • Yhdistysten ja tk:n yhteistyöpalaverit (yhdistysten jatkuminen)
  • Netistä saa tietoa, lehtitiedotus myös à muistettava päivittää sitäkin
  • Netistä löytyy tietoa, jos osaa etsiä (Voiko yleisesti kaikkeen tietoon luottaa? Osattava ”suodattaa”)
  • Tekstiviestit / muistuteviestit toimivia
  • Oma aktiivisuus tiedon hankinnassa korostuu
  • Tietoiskut toiminnoista televisioruuduissa odotustilassa
  • Tiedottaminen valtakunnallinen ongelma, 75% ei tiedä

Teema 4:  Mitkä palvelumme soveltuisi mielestäsi toteutettavaksi ryhmille?

  • Liikunta
  • Virkistystoiminta
  • Apuvälinetuki
  • Tukitoiminta
  • Ystäväpalvelu
  • Ryhmätilaisuuksia
  • Ohjattaisiin asiakkaita oikeisiin palveluihin
  • Painonhallintaryhmät
  • Elämäntaparyhmä
  • Tiedotusta erilaisista ryhmistä
  • Otettaisiin huomioon eri ikäiset
  • Työttömien terveyspalvelut
  • Toimintapalvelut
  • Elorieha
  • Bio- ja juustopäivät

Teema 5: Millaista sähköistä palvelua haluaisit meidän tarjoavan?

  • Soittoaika kaikille aamulla
  • Aika paljon jo tarjotaan
  • Ajanvaraus nettiin lääkäreille ja hoitajille, esim. laboratorion kaltainen -> puhelinpalveluun vapaata, helpottaisi ruuhkaa
  • Huomioi myös ne, jotka eivät käytä nettiä
  • Chat tai joku muu viestinjättöpalvelu -> ei ruuhkauttaisi puhelinta
  • Sähköinen nettiopastus hakusanalla à veisi turvallisille sivuille asiaan liittyen (tieteellinen tutkimus)
  • Itsehoito-ohjeet
  • Pyörivät tietoiskut
  • Labravaraukset tekstiviestillä + sähköpostiin

Millainen asiakaspalautejärjestelmä soveltuisi terveyspalveluihin?

  • Soitto henkilölle, joka vastaa palveluista, suora palaute
  • Terveyskeskukselle oma palautejärjestelmä (sähköinen)
  • Kehittyneempi versio palautteen annosta kuin HappyOrNot
  • Asiakasraadit 2x/vuosi ”face to face” -> 1-2 teemaa/ilta
  • Asiakasraati nuorille ja lapsiperheille
  • Asioinnin jälkeen asiakkaalle kysely, miten palvelu toimi?

Teema 6: Miten haluaisit saada tietoa terveellisistä valinnoista hyvinvointisi edistämiseksi?

  • Porkkanaa tarjolla
  • Tietoiskuilla eri teemoista, sairauksien ehkäisystä - Tv-näytöt yhteisissä tiloissa
  • Painetussa muodossa
  • Tietoa asiantuntijalta, luennot, henkilökohtainen ohjaus, kiinnostava puhuja, motivoiva tapa esiintyä!
  • Tieto näkyviin, pois piilosta!
  • Ryhmätoiminnan muodossa, vertaistuki
  • Konkreettisia käytännön esimerkkejä esim. ravitsemukseen/liikuntaan
  • Tutkimukseen perustuvaa tietoa
  • Oma vastuu tiedon hankinnassa ja tulkinnassa
  • Kohdennettua tietoa eri ryhmille
  • Kiireettömyys tiedon antajalla!
  • Hyvällä mielellä, oikea asenne

Lämmin kiitos kaikille tapahtumaan osallistuneille!

Muokattu 19.8.2020