Äänekoski-fenomen

Äänekoski genomför sin stadsstrategi, Äänekoski-fenomenet, djärvt och öppet och tillsammans med invånarna. Alla är inbjudna att implementera strategin i enlighet med det goda livet, hållbar miljö och effektiva försörjning - de tre huvudmålen för den inkluderande strategin.

Äänekoski stadsstrategi Äänekoski-fenomen 2022-2028

Äänekoski fenomen plats

Strategi i en bild.

Äänekoskis stadsstrategi sträcker sig till 2028. Vi siktar högt, och vi nöjer oss inte med att bara prata strategi. Äänekoski-effekten skapas här!

Äänekoski genomför sin stadsstrategi, Äänekoski-fenomenet, djärvt och öppet och tillsammans med invånarna. Alla är inbjudna att implementera strategin i enlighet med det goda livet, hållbar miljö och effektiva försörjning - de tre huvudmålen för den inkluderande strategin.

Vi anordnar regelbundet olika deltagandeevenemang, evenemang, forum och enkäter för boende, föreningar och företag.

För att komplettera stadsstrategin och för att genomföra strategin upprättas separata strategigenomförandeprogram.

Alla har bjudits in att delta i genomförandet av Äänekoskis stadsstrategi. Implementeringen av Äänekoskis urbana strategi för deltagande och öppen styrning, det vill säga fenomenet Äänekoski, kommer att synliggöras på fenomenets hemsida. På sociala medier kan fenomenet Äänekoski följas på stadens sociala mediekanaler eller med taggarna #AanekoskiIlmio och #IlmiöTeko.

En strategi i enlighet med principerna för öppen förvaltning av Äänekoski stad och involvering av invånare och företag i området har nått bl.a. som modellelev av Finansdepartementet att presentera arbeten, t.ex. för representanter för OECD-länderna. Äänekoski-fenomen väckte också riksintresse för Kommunalmarknaden.

Så bygger Äänekoski stad upp fenomenet tillsammans med invånarna

Miljöåtgärder: 

  • Renoveringsplaner, såsom att upprätta en renoveringsplan för Pyhäjärvi avrinningsområde
  • Invånarutfrågningar
  • Sophämtningskampanjer och evenemang

 Undervisnings- och utbildningssektorn:

  • Kundråd
  • Utfrågningar av berörda parter
  • Tematiska diskussionstillfällen
  • Önskemål om yttranden från ungdomsrådet
  • Kundnöjdhetsundersökningar
  • Föräldrakvällar
  • Föräldravakter och bedömningssamtal
  • Skolors och dagis projekt och aktivitetsdagar
  • Engagemang av elever i skolans vardag
  • Användning av Children to Speak-metoden
  • Användares involvering i planering av tjänster
  • Diskussioner om tidig barndomsutbildning
  • Matservice kundundersökningar
  • Vilka i helvete utfrågningar för unga människor

Vitalitetsenhet:

  • Affärslivets forum
  • Morgonfika för företagare
  • Äänekoski Äksön evenemang
  • Regionala möten för turismoperatörer
  • Temaparksundersökning och barnjury
  • Privat Facebookgrupp för fritidsboende
  • Besök ambassadörer
  • Byriksdag och deltagande budgetering
  • Invånarnöjdhetsundersökningar
  • Invandrarforskning
  • Företagsnöjdhetsundersökning
  • Strategilanserande evenemang för företag
  • Workshops för stadsvägsplanering
  • Upphandlingseftermiddagar

Markanvändningstjänster:

  • Eftermiddagar av planering
  • Bedömningar av affärseffekter i formelprojekt
  • Bostadsbroar

Kultur- och sporttjänster:

  • Kulturforum
  • Idrottsforum
  • Klubbforum
  • Bynätter
  • Deltagande budgetering
  • Fenomenala kaffe

Genomförande av strategi

För att komplettera stadsstrategin och för att genomföra strategin upprättas separata strategigenomförandeprogram. Genomförandeprogram upprättas t.ex. av följande enheter:

  • Affärs- och konkurrenskraftsprogram
  • Sysselsättningsprogram
  • Stadsstrukturprogram
  • Kultur- och idrottsprogram
  • Serviceprogram för utbildningssektorn
  • Miljöprogram
  • Ägarpolicy
  • Personalpolitik
  • Det välfärdsfrämjande programmet (som i förekommande fall omfattar integrationsprogrammet, ålders- och handikapppolitiska program samt välfärdsplanen för barn och unga)

Fenomenmätaren visar hur vi har lyckats tillsammans idag

Äänekoski stad vill också följa och mäta genomförandet av sin strategi fenomen mätare genom. Varje invånare kan påverka mätarens avläsningar genom att svara på de månatliga undersökningarna av fenomenet mätare.

Numret på fenomenmätaren genereras redan av de saker som staden övervakar, såsom genomförandet av budgeten, skatteintäkter, utbildningsnivå, sysselsättning och luftkvalitet, samt svaren på de månatliga invånarenkäterna. 

Fenomenmätare invånarenkäten kan besvaras på fenomenets hemsida de första sju dagarna i varje månad.

Berätta om den fenomenala idén eller arbetet

Alla är välkomna att vara med och förverkliga Äänekoski-fenomenet. Vi vill höra invånarnas syn på hur du skulle kunna bidra till att förverkliga våra mål med dina egna handlingar och idéer. Vi publicerar invånarnas fenomenala verk och idéer på fenomensidorna.

  • FENOMENELLA GÅD: Vi vill synliggöra våra invånares fenomenala handlingar, för även små handlingar är viktiga för hela stadens välbefinnande.
  • FENOMENALA IDÉER: Invånarnas utvecklingsidéer, det vill säga fenomenidéer, diskuteras regelbundet vid möten i Äänekoski stads utvecklingsarbetsgrupp. Idéer genomförs så långt det är möjligt och beroende på idé, antingen som stadssatsningar eller genom olika samarbetsprojekt. 

Dela din idé häreller lära känna andra människor med ljudproblem för idéer här.

Säg det med ett klistermärke!

Äänekoski företagare kan sätta Vi är ett fenomen! -klistermärke synlig i sina lokaler och dela information på t.ex. sociala medier om att de vill vara med och bygga ett bra liv i Äänekoski. Klistermärken kan erhållas från kommunhusets lobby eller hos företagsrådgivare. Läs mer om dekalkampanjen här.

Fenomenet Äänekoski synliggörs på nätet och i sociala medier

Du kan följa förverkligandet av fenomenet Äänekoski på fenomenets webbplats ilmio.aanekoski.fi. På sociala medier kan fenomenet Äänekoski följas på stadens sociala mediekanaler eller med taggarna #AanekoskiIlmio och #IlmiöTeko.

MER INFORMATION:

Äänekoski stadsstrategi Äänekoski-fenomen 2022-2028

Äänekoski fenomen plats

Kommunikationsdesigner 
Suvi Kallioinen
040 621 2653
suvi.kallioinen@aanekoski.fi

Delta och påverka