Blanketter för begäran om inspektion av registreringsdata
Den registrerades rättigheter
Den personuppgiftsansvarige ska planera sin verksamhet på ett sådant sätt att den på begäran kan ge den registrerade information om behandlingen av personuppgifter. Enligt dataskyddsförordningen ska informationen presenteras i ett kortfattat, transparent, lättbegripligt och tillgängligt format.
De uppgifter som avses i artikeln är åtminstone registeruppgifterna; information som omfattas av inspektionsrätten; information om rättelse, radering, begränsning, överföring av personuppgifter; information om invändning mot behandling eller profilering och anmälningar om datasäkerhetsintrång.
Informationen ska som huvudregel lämnas skriftligen. Om den registrerade lämnar in begäran elektroniskt ska uppgifterna också som regel lämnas elektroniskt. Informationen kan också lämnas muntligen på begäran, om den registrerades identitet har bekräftats på ett tillförlitligt sätt.
Tidsfrister har satts för att informera registranten och för vilka åtgärder som ska vidtas. Uppgifterna ska lämnas utan onödigt dröjsmål och senast en månad efter mottagandet av begäran. Tidsfristen kan förlängas under vissa förutsättningar.
Begäran om pappersregistrering
En allmän inspektionsbegäran lämnas till kontrollanten, Äänekoski stad. Blanketter skickas till:
Äänekoski stad
Dataskyddsombud
Koulunmäenkatu 6
44100 Äänekoski
Elektronisk registerförfrågan
Registerförfrågningar kan också skickas som en skannad bilaga.
Observera att konfidentiell information eller dokument inte får skickas i ett vanligt e-postmeddelande eller som en bilaga. Konfidentiell information inkluderar till exempel information om en individs hälsa, sociala eller ekonomiska status eller familjerelationer. Företagshemligheter kan också vara konfidentiell information.
Konfidentiell information och dokument kan skickas till staden via den säkra posttjänsten Securemail. Avsändaren måste först registrera den e-postadress de använder i Securemail. Registrering är kostnadsfri. Instruktioner för användning av den säkra e-posttjänsten.
Registerförfrågningar som hör till området social- och hälsovård skickas till adressen till det grundläggande säkerhetsregistret som finns i Securemail. Övriga registreringsförfrågningar skickas till dataskyddsombudets adress.
Säkerhetsposttjänst för säker e-post
Blanketter för begäran om inspektion av registreringsdata
- Begäran om granskning av registeruppgifter (på finska)
Begäran om granskning av registeruppgifter (på finska) (pdf, 0.22 MB) - Den registrerade har rätt att kräva att den registeransvarige korrigerar felaktiga uppgifter.
Begäran om rättelse av registeruppgifter (på finska) (pdf, 0.39 MB) - Den registeransvarige kan vägra att rätta den begärda informationen.
Vägran att rätta uppgifter (pdf, 0.39 MB) - Patienten har i princip rätt att utifrån ett loggregister få information om vem som har använt eller till vem uppgifter om honom/henne har lämnats ut under de senaste två åren samt vad som var anledningen till användningen eller utlämnandet, utan dröjsmål, baserat på en skriftlig begäran, från den som tillhandahåller socialvård och hälso- och sjukvård, för att klargöra eller utöva sina rättigheter.
- Informationsförfrågningar från social- och hälsovården på webbplatsen hyvaks.fi.
Mer information om dataskyddsombudets kontor: dataskydd.fi