Offentlig upphandling
Äänekoski stad följer lagstiftningen om offentlig upphandling vid sina inköp.
Upphandlingslagen definierar upphandlingströsklar och förfaranden. Offentliga upphandlingar delas in i upphandlingar som överstiger det nationella tröskelvärdet och upphandlingar som överstiger EU:s tröskelvärde. Dessutom gör upphandlingsfunktionen upphandlingar under det nationella tröskelvärdet, det vill säga s.k små upphandlingar som inte omfattas av upphandlingslagen. Vid mindre upphandlingar följs stadens egna riktlinjer och de allmänna principerna för god förvaltning som avses i förvaltningslagen.
Information om offentlig upphandling och relaterade bestämmelser finns på arbets- och näringsministeriets och den rådgivande enheten för offentlig upphandling.
Offertförfrågningar
Äänekoski stad publicerar sin anbudsförfrågan och tar emot anbud elektroniskt i Anbudsserviceportalen, tägöpalvelu.fi/aanekoski. Du kan registrera dig för anbudstjänstportalen kostnadsfritt och dess användning är gratis för anbudsgivare.
Upphandlingar som överstiger det nationella och EU-tröskelvärdet redovisas HILMAi. HILMA är en gratis, elektronisk aviseringskanal som underhålls av arbets- och ekonomiministeriet, där upphandlande enheter rapporterar sina offentliga upphandlingar som överskrider tröskelvärdena: www.hankintaylokkeet.fi
Anbud ska lämnas inom den tidsfrist som anges i upphandlingsmeddelandet eller anbudsförfrågan. Anbudsförfrågan anger i vilken form anbudet ska lämnas och vad det ska innehålla. Anbud som strider mot anbudsförfrågan eller ofullständiga anbud kommer att behöva förkastas. Du kan begära mer information om anbudsförfrågan som anges i anbudsförfrågan.
Anbudsjämförelsen görs enligt de kriterier som presenteras i anbudsförfrågan. Vid offentlig upphandling fattas upphandlingsbeslutet av stadens tjänsteman eller institution beroende på upphandlingens värde. Små inköp kan även göras av annan person. Information om fattat beslut och överklagandemöjligheter kommer att skickas till de som deltagit i anbudet.
Villkoren för att delta i anbud definieras för varje upphandling och framgår av förfrågningsunderlaget. Anbudsgivare kan delta i anbud på egen hand eller dra fördel av samarbetsarrangemang som att bilda allianser eller använda underleverantörer. Läs de allmänna principerna här om användningen av olika samarbetsformer vid offentlig upphandling.
Upphandlingskontrakt
Upphandlingskontrakt ingås på grundval av anbud och i enlighet med de villkor som anges i anbudsförfrågan. Som kompletterande allmänna villkor för upphandlingskontrakt följs oftast de allmänna villkoren för offentlig upphandling som publicerats av Finansdepartementet (JYSE 2014, uppdateringsversioner 2022) och YSE1998-villkoren för byggentreprenader.
JYSE 2014 Varor
JYSE 2014 Tjänster
Upphandlingsprogram och upphandlingsanvisningar
Upphandlingsprogram är ett dokument som vägleder utvecklingen av stadens upphandlingsverksamhet. Upphandlingsprogrammet definierar de huvudsakliga upphandlingsprinciper, mål och prioriterade områden för utvecklingsverksamheten som ska följas inom ramen för de valmöjligheter som lagstiftningen möjliggör. Upphandlingsprogrammet är därför ett dokument som vägleder stadens interna verksamhet på principnivå, vilket konkretiseras i upphandlingsutvecklingsåtgärderna och upphandlingsanvisningarna.
Upphandlingsanvisningar är ett dokument som specificerar upphandlingsprogrammet och vägleder efterlevnaden av upphandlingslagstiftningen. Upphandlingsanvisningarna innehåller praktiska riktlinjer för budgivning vid upphandlingar och entreprenadverksamhet. Tillsammans med upphandlingslagstiftningen och stadens administrativa regler är upphandlingsinstruktionen det viktigaste dokumentet som vägleder offentlig upphandling på ett praktiskt plan och definierar bland annat när och hur upphandling ska ske.
Mer information:
Antagningschef
Henriikka Mäkelä
040 480 1074
henriikka.makela@aanekoski.fi