Faktureringsanvisningar och ekonomikontor
Äänekoski stad registreringsnummer 2045520-5
I alla fakturor adresserade till Äänekoski stad ska kundens namn (enhet) anges som referensinformation.
Äänekoski stad tar i första hand emot fakturor elektroniskt som e-fakturor.
Du hittar faktureringsanvisningar för arbetsområdet Norra Mellersta Finland här.
1 Onlinefakturor
OVT-ID/onlinefaktureringsadress:
OVT-ID: 003720455205
Vår e-faktureringsoperatör: CGI Suomi Oy
Mäklar-ID (operatörs-ID): 003703575029
2 Fakturor som e-postbilaga
Fakturan ska innehålla mottagarens uppgifter:
Äänekoski stad
PL 799
00074 CGI
Fakturor skickas som e-postbilaga i PDF-format till adressen: ostolaskut.fi@cgi.com
Flera PDF-filer kan bifogas till ett e-postmeddelande (dock inte fler än 10). En PDF-fil får endast innehålla en faktura och eventuella bilagor som kan höra till den. Fakturan och dess bilagor måste finnas i samma fil.
3 Leverantörsportal
Om du inte har programvara som lämpar sig för elektronisk fakturering kan du skapa fakturan som en onlinefaktura i leverantörsportalen som tillhandahålls av Äänekoski stad.
Innan du använder leverantörsportalen ska fakturautställarens uppgifter läggas till i portalregistret. Detta kan göras genom att meddela företagets kontaktpersons namn, telefonnummer och e-postadress nedan till de personer som nämns i avsnittet "Ge mer information".
4 pappersfakturor
Fakturan ska innehålla mottagarens uppgifter:
Äänekoski stad
PL 799
00074 CGI
Fakturor skickas med post till samma adress, Äänekoski kaupunki, PB 799, 00074 CGI.
Mer information:
Finansiell planerare
Tiina Pasanen
0400 115 159
tiina.pasanen@aanekoski.fi
Ekonomisekreterare
Heli Turpeinen
040 154 8510
heli.turpeinen@aanekoski.fi
FöPL-intyg och företagarpensionsförsäkring
Enligt riktlinjerna för kommunernas pensionsförsäkring ska pensionsskyddet intjänas av allt utfört arbete. Om staden köper tjänster av en fristående företagare (företagsnamn, privatperson) ska staden ta reda på företagarens pensionsförsäkring och be företagaren att lämna in ett intyg på företagarens pensionsförsäkring (FöPL-intyg) eller jordbruksföretagarens pensionsförsäkring ( MYEL-certifikat).
Om företagarverksamheten är liten (arbetsinkomstgräns fastställs årligen av pensionsanstalten) är personen inte skyldig att teckna FöPL-försäkring och arbetet omfattas av det offentliga pensionssystemet (JuEL). Om egenföretagaren inte har pensionsförsäkring ska staden betala JuEL pensionsavgift för det fakturerade arbetet eller tjänsten. I det här fallet betalas fakturan som skickas av företagaren till staden i enlighet med principerna för lönebetalning. För detta måste företagaren lämna in skattekortet antingen som bilaga till fakturan eller som e-postbilaga till adressen ostolaskut@aanekoski.fi.
En pensionerad företagare lämnar in ett pensionsbevis. En pensionär omfattas av JuEL fram till utgången av den månad då de fyller 68 år, och därför är staden skyldig att betala arbetstagares och arbetsgivaravgifter till KEVA om det inte finns ett FöPL-intyg.
FöPL-intyg, anmälan om saknad egenpensionsförsäkring eller pensionsbevis skickas med första faktureringen och årligen därefter.
FöPL-certifikatet levereras i första hand via e-post till adressen ostolaskut@aanekoski.fi