Äänekoski Äksön goes green

Koko perheen tapahtuma Äänekoski Äksön muuttui syyskuussa vihreäksi, sillä päivän teemana oli ekologisuus. Kaupungin monitoimiaukiolla järjestettävässä tapahtumassa esiteltiin esimerkiksi VUÄ -hankkeen ja Piilolan Elonkierto - yhteisöpuutarhan toimintaa, ajeltiin kaupungin uusilla, lainattavilla sähköpyörillä (linkki tulossa) sekä nautittiin syksyn sadosta.
Kuvassa Äänekosken kaupungin, Vihreä Uusiutuva Äänekoski -hankkeen, Euroopan aluekehitysrahaston sekä Keski-Suomen liiton logot.

Tapahtuma-alueella järjestettiin myös kaikille avoin peräkonttikirppis. Mukana oli myös muita paikallisia toimijoita kuten Karjalaseura ja Martat sekä Vihreä Uusiutuva Äänekoski -hankkeesta kimmokkeen saanut Puuta vai muuta -hankkeen esittelyä.

Kasvien välittämän kulttuuriperimän keruu alkoi

Tapahtumassa aloitettiin lisäksi äänekoskelaisten, monivuotisten kukkien sekä yrttien taimien tai siemenien keruu lahjoituksina. Kasvit tullaan istuttamaan valmistuvan yhteisöpuutarhan tai Hiskin mökin alueelle. Lahjoitettavan kasvin mukaan voi liittää pienen tarinan kasvin historiasta ja kasvupaikasta. Halutessaan voi jättää myös yhteystietonsa.

Kasvien tarina kootaan yhteen ja näin tallentuu alueen arvokasta kulttuuriperimää. Kasveja on vaihdettu, annettu lahjaksi ja siirretty esimerkiksi muuton yhteydessä kautta aikojen.

Jos sinulla on äänekoskelaisia perinnekasveja tai niiden siemeniä, joita haluaisit luovuttaa, ota yhteys kaupunginpuutarhuriin:

Tiina Nejlik
kaupunginpuutarhuri

Lämmin kiitos lahjoituksista jo etukäteen!

Sähköpyöräilyä ja Elonkierto - yhteisöpuutarhan esittelyä syksyisessä säässä.

Julkaistu 24.9.2021

Arkisto