Oppimisen tuki

Oppimisen ja koulunkäynnin tukitoimien lähtökohtana on oppilaiden tuen tarpeet. Keskeinen tavoite on vahvistaa kouluissa varhaisia ja ennaltaehkäiseviä tuen muotoja. Riittävästi ja oikea-aikaisesti oppilaita tukevilla toimilla vähennetään vahvempien tukitoimien tarvetta.
Oppimisen ja koulunkäynnin tukeen kuuluvat:
- oppimisen edellytyksiä tukevat opetusjärjestelyt
- ryhmämuotoiset tukimuodot
- oppilaskohtaiset tukitoimet sekä
- perusopetuksen oppimäärää ja opetussuunnitelman tavoitteita rajaavat viimesijaiset toimet.
Oppimisen edellytyksiä tukevat opetusjärjestelyt ovat keskeinen koulun toimintakulttuurin osa antaen edellytyksiä kaikkien oppilaiden osallisuuteen, oppimiseen ja koulunkäynnin tukeen. Ne luovat pohjan laadukkaalle perusopetukselle, ryhmäkohtaisille tukimuodoille ja oppilaskohtaisille tukitoimille.
Kyseisillä opetusjärjestelyillä tarkoitetaan:
- oppilaiden tarpeet ja edellytykset huomioon ottavaa opetuksen järjestämistä sekä opetuksen eriyttämistä
- eri oppiaineiden ja tiedonalojen kieltä avaavaa kielitietoista opetusta
- opetusryhmien muodostamista kouluissa niin, että opetuksen tavoitteet on saavutettavissa
- pedagogisia ratkaisuja, joilla huomioidaan tukea tarvitsevien oppilaiden lisäksi oppilaat, jotka etenevät opinnoissaan tavoitekokonaisuuksittain
- opettajan kykyä huomioida riittävästi opetusryhmän tarpeet ja vahvuudet
- oppilaiden kanssa työskentelevien koulunkäynninohjaajien sekä muun henkilöstön hyödyntämistä oppilaiden koulunkäynnin ja opetukseen osallistumisen tukena
Ryhmäkohtaiset tukimuodot ovat ensisijainen tukimuoto, johon kaikilla koulun oppilailla on oikeus. Kyseisiä tukimuotoja annetaan samanaikaisopetuksena oppilaan omassa luokassa tai pienemmässä ryhmässä.
Ryhmäkohtaisia tukimuotoja ovat:
- Opettajan antama yleinen tukiopetus
- Opetuskielen tukiopetus sekä
- Erityisopettajan antama opetus muun opetuksen yhteydessä
Oppilaalla on oikeus saada oppilaskohtaisia tukitoimia, jos ryhmäkohtaiset tukimuodot eivät olet riittäviä. Oppilaskohtaiset tukitoimet pohjautuvat yksilölliseen tuen tarpeeseen ja ne ovat säännöllisiä. Tarve arvioidaan yhteistyössä opettajien, huoltajien ja tarpeen vaatiessa opiskeluhuollon henkilöstön kanssa. Oppilaskohtaisista tukitoimista tehdään aina tuen tarpeen arviointiin perustuva suunnitelma sekä hallintopäätös. Oppilaan oppimista ja koulunkäyntiä voidaan samanaikaisesti tukea sekä ryhmäkohtaisilla tukimuodoilla että oppilaskohtaisilla tukitoimilla.
Oppilaskohtaisia tukitoimia ovat:
- Erityisopettajan antama opetus osittain pienryhmässä ja muun opetuksen yhteydessä
- Erityisopettajan tai erityisluokanopettajan antama opetus pienryhmässä
- Erityisluokanopettajan antama opetus erityisluokassa
- Tulkitsemis- ja avustajapalvelut sekä apuvälineet
Perusopetuksen oppimäärästä tai opetussuunnitelman tavoitteista poikkeaminen
Ryhmäkohtaisilla tukimuodoilla, eikä oppilaskohtaisilla tukitoimilla ole mahdollista rajoittaa oppilaan perusopetuksen oppimäärää tai tavoitteita. Näissä on kyse viimesijaisista toimista, jotka edellyttävät tarkkaa ja yksilöllistä harkintaa. Tarvittaessa oppilaalle voidaan laatia vuosiluokkakohtaisia tavoitteita ja sisältöjä laajempia tai suppeampia tavoitekokonaisuuksia oppilaan tarpeiden mukaan.
Perusopetuksen oppimäärästä tai opetussuunnitelman tavoitteista voidaan poiketa kolmella tavalla:
- opinnoissa eteneminen tavoitekokonaisuuksittain
- oppiaineen oppimäärän rajaaminen sekä
- tilapäinen vapauttaminen oppimäärän opiskelusta terveydellisistä syistä.
Perusopetuksen oppimäärästä ja opetussuunnitelmasta poikkeaminen edellyttää tukea koskevaa arvioita, tuen toteuttamista koskevaa suunnitelmaa ja hallintopäätöstä.
Yhteystiedot
Opetus- ja kasvatusjohtaja Niina Rautanen
Hallintokatu 4
44100 Äänekoski
Puh. 040 5148 102
etunimi.sukunimi@aanekoski.fi
Kasvatuksen ja opetuksen palvelukoordinaattori Elina Peränen
Puh. 040 775 4981
etunimi.sukunimi@aanekoski.fi