Inskolning av placerade barn och unga
Sisukas aktiviteter i Äänekoski

Koulunmäki samlade skola är engagerad i Pesäpuu ry:s Sisukas-verksamhet. Undervisningsarrangemangen för elever placerade i Äänekoski från andra kommuner sköts centralt genom Sisukas-teamet. Teamet tar reda på elevernas behov ur undervisningssynpunkt och planerar skolvägen med de samverkande parterna.
Målet med Sisukas-teamet är att säkerställa en smidig start av skolan när en ny elev placeras i kommunen. Vid skolstart är ett smidigt samarbete med satsande kommun och barnskyddsenheten viktigt. Aktiviteterna betonar samarbete mellan flera intressenter och undervisningen organiseras i samarbete med Äänekoski i Note-gruppen (Younoren Oma Tie), med allmänna utbildningsgrupper eller separata små grupper efter elevens behov.
Videotjänsten använder cookies. Mer information om cookies.
Se videon på Youtube. Acceptera cookies
Att arbeta med Sisukas hjälper ett barn eller en ung person att börja skolan. Vuxna frågar och lyssnar på elevens åsikt om hur skolan går. Tillsammans tar vi reda på vad som är elevens styrkor och var hjälp kan behövas. Vuxna hemma och i skolan samarbetar för att underlätta barnets skolgång. Under två år arbetar vi tillsammans och följer elevens framsteg. Låt oss slutligen fira den gemensamma resan längs inlärningsvägen. Den smarta lyckas alltid!
Skolinskrivning av placerade barn i Äänekoski
Ett placerat barns skolväg
1. Skolregistrering. Socialsekreteraren eller barnavårdsanstalten informerar elevens Sisukas-team enligt anvisningarna ovan. Satu Tarvainen får inledande information, kontaktuppgifter och grundläggande information om studenten.
2. Inledande förtydliganden. Sisukas-teamets kontaktperson ringer elevens egen socialsekreterare, föräldrar och tidigare skola. Detta skapar en helhetsbild av situationen och barnets eller ungdomens skolhistoria. Alternativt kan informationen samlas in med hjälp av skolanmälan. Sisukas-teamet begär in skolrelaterade dokument och information om elevens studiesituation från elevens tidigare skola. Sisukas-teamet kommer att rapportera eleven till den närliggande skolan när tillräckliga undersökningar har gjorts. Det blir en fördiskussion med skolan om skolplatsen.
3. Att lära känna varandra. Sisukas-teamet och en representant från den blivande skolan träffas på elevens institution och den samlade bilden av elevens situation förfinas tillsammans.
4. Skolmöte och överenskommelser om undervisningsupplägg. Ett skolmöte hålls där elev, lärare, studieledare, avdelningshandledare, avdelningsföreståndare, rektor och även socialsekreterare och vårdnadshavare kan delta.
På mötet diskuterar vi lärargruppen, skoldagens längd, ämnen som ska studeras och nödvändiga stödformer. Dessutom tar vi hand om de administrativa beslut som uppläggningen av studierna kräver. (t.ex. särskilt stödbeslut, POL 18§)
5. Börjar skolan. Läraren i Sisukas-teamet lär känna undervisningsplatsen med eleven och tillsammans planerar de skolgången.
Skolnärvaro börjar med något av följande undervisningsarrangemang:
- Lokal skola allmän utbildningsgrupp
- Note-grupp (inklusive Sisukas-verksamhet)
- Hybridmodell från de tidigare (Noteringsgrupp + integration i vissa ämnen i allmänbildningsgruppen)
- Lokal skola liten grupp
6. Övervakning och förfining av planer. Nätverksträffar eller mindre skolträffar hålls efter elevens situation och behov. Sisukas-läraren har hand om att sammankalla mötet och övervaka det. Nätverkets sammansättning kan ändras vid behov. Sisukas-teamet hjälper den placerade eleven i frågor som rör skolnärvaro.
Mer information:
Satu Tarvainen, samordnare för utbildning och undervisning, 040 775 4981, satu.tarvainen@aanekoski.fi
Sannamari Elomaa, specialklasslärare/vice rektor Sisukas team, 0400 115 280, sanna-mari.elomaa@aanekoski.fi
https://pesapuu.fi/toiminta/koulun-ja-lastensuojelun-yhteistyo/sisukas/
