Vi märker en bra - Äänekoski stad har nästan 50 positiva pedagogiklärare
– Jag har fått riktiga konkreta verktyg för mitt arbete, klasslärare på Koivisto skola Leila Hakkarainen tacka. Hakkarainen är en av de 24 lärare i positiv pedagogik och bred välmående som tog examen från Äänekoski i våras. Lärarna i Äänekoski stad genomförde läsårets 35-poängsstudier vid sidan av sitt arbete.
Tidigare har Äänekoski haft ett tjugotal lärare som genomgått påbyggnadsutbildning, så nu har Äänekoski nästan 50 lärare i positiv pedagogik och bred välmående kompetens. Beloppet skulle vara en fantastisk prestation i vilken större stad som helst.
Fyra lärare har nu genomgått utbildningen enbart från Koivistos skola.
– Positiv pedagogik är en del av vår skolas vardag, och det förblir inte bara en formalitet. Vi har en fantastisk ny timmerskola i Koivisto, men det viktigaste för oss är skolans accepterande atmosfär och glädjen att lära sig, inte de snygga väggarna, ser Leila Hakkarainen.
Under utbildningen har lärare från olika skolor och förskolor lärt känna varandra och sett den andres arbetssätt. Du kan nu ta med dig bra övningar och övningar till din egen arbetsgemenskap till andra lärare också. Dessutom ger läroplanen ett bra innehåll från utbildningen.
– Lektionerna är nu lätta att omsätta i praktiken när de har gjorts tillsammans. Andras slutverk är också tillgängliga för alla, ämneslärare på Suolahti mellanstadium Katja Lahtinen berättar.
– Det här har också öppnat mina ögon för vad det är för saker som görs på mindre skolor, innan de eleverna kommer till vår samlade skola.
Förstärker positiva känslor och framgångar
– Styrkor kan inte överbetonas, särskilt när det gäller ungdomsbarn, tycker Katja Lahtinen.
Positiv pedagogik erbjuder miljöer, verktyg och närvaro som hjälper barnet att lära sig att stärka sitt eget välmående. Undervisningens centrum är identifiering och utnyttjande av karaktärsstyrkor och positiva känslor. Med hjälp av positiv pedagogik kan förmågan att uppfatta positiva känslor tränas, och även målinriktad för att öka positiva upplevelser i vardagen. När ett barn lär sig att lägga märke till sina egna framgångar gör erfarenheterna honom permanent starkare och mer motståndskraftig.
– Utbildningen var inte så mycket teoretisk, utan väldigt praktisk. I början av utbildningen lärde vi oss först känna oss själva, vilket är av största vikt för att kunna implementera positiv pedagogik och ta den till eleverna, säger Hakkarainen.
En lärares jobb är hektiskt, då är interaktion och känslomässiga färdigheter viktiga. Du måste också veta hur man stannar upp och lyssnar.
Äänekoski stad har investerat i ytterligare utbildningsmöjligheter för sina lärare.
– Utbildningen har varit gratis för våra lärare och utbildningschefen har också kunnat använda arbetstiden till det Ville Härtsia berättar. Härtsia har varit riktigt imponerad av hur motiverade lärarna på Äänekoski varit för vidareutbildning, utöver det krävande arbetet.
Tränare Viivi Pentikäinen ser att utbildning verkligen handlar om att satsa på välmående och att främja välbefinnande i skolan, och inte att målet bara läses i strategin.
– Pekar på Äänekoski för att kunna använda arbetstiden till träning. I andra städer deltar i allmänhet lärare i utbildningen helt på egen tid på helgerna. Detta är korrekt och effektivt främjande av välbefinnande, säger Pentikäinen.
– Utbildningen kompletterar de befintliga lärarstudierna mycket väl. Det här är en stor investering från staden, tackar Lahtinen.
– Jag är väldigt tacksam för att staden har gett oss en sådan gåva, Koivistos förskolelärare Tarja Aho komp.
Mer information:
Utbildningsdirektör Ville Härtsiä, 040 509 3657, ville.hartsia@aanekoski.fi
Specialklasslärare, tränare Sari Terävä, 0400 115 198, sari.terava@aanekoski.fi
Nyheter publicerade 11.5.2022, ändrad den 14.5.2024/07/53 kl. XNUMX:XNUMX