Joustavat asiakastapaamiset rytmittävät arkea Pohjoisen Keski-Suomen työllisyysalueella: Palvelua tarjotaan kasvotusten ja puhelimitse asiakkaan tarpeen mukaan

Pohjoisen Keski-Suomen työllisyysalueen asiakaspalvelua hoidettiin alkuvuoden siirtymäaikana yhteisvastuullisesti pääsääntöisesti puhelimitse, sillä työllisyysalueen organisoitumisen vuoksi asiakkaille ei ollut vielä nimetty omaa asiantuntijaa. Kevään myötä henkilöstöä koskeneet yhteistoimintaneuvottelut päättyivät ja työllisyysalueen asiakkaat jaettiin asiantuntijoille kuntien, toimialojen ja palvelutarpeen mukaan. Jaon myötä työnhakijoita on kevään mittaan ryhdytty tapaamaan aktiivisesti myös kasvotusten.
Asiakkaan ei tarvitse huolehtia itse ajan varaamisesta
Työnhakijalle varataan aina omaan tilanteeseen ja työnhaun tarpeisiin sopiva tapaaminen. Asiakkaan ei siis itse tarvitse kantaa huolta oikeanlaisen ajan varaamisesta, vaan työllisyysasiantuntija huolehtii tapaamisten järjestämisestä. Asiakkaalle lähetetään varatusta puhelinajasta etukäteen aina tekstiviesti ja kasvokkaisesta tapaamisajasta lähetetään tekstiviestin lisäksi kirje. Kasvokkaiset tapaamiset tapahtuvat aina asiakkaan omassa kotikunnassa ajanvarauksella, päivystyspalvelua ilman ajanvarausta sen sijaan tarjotaan puhelimitse soittamalla puhelinneuvontaan tai suoraan omalle työllisyysasiantuntijalle.
Sähköinen yhteydenotto nopeuttaa asiakaspalvelua
Työmarkkinatorilla tehty sähköinen yhteydenottopyyntö on suositelluin tapa ottaa yhteyttä Pohjoisen Keski-Suomen työllisyysalueella, olipa kyseessä sitten yleinen neuvonta tai oman työllisyysasiantuntijan tavoittelu. Yhteydenottopyyntöihin vastataan nopeasti, usein jo samana tai seuraavana päivänä, mutta kovimmankin kiireen keskellä viimeistään viiden arkipäivän kuluttua.
– Työllisyysasiantuntijamme liikkuvat paljon kunnissa asiakkaita tapaamassa, eivätkä he luonnollisesti voi tapaamisen tai siirtymisen aikana vastata puheluihin tai viesteihin. Yhteydenottopyyntöihin vastataan meillä nopeasti, työllisyyspalvelupäällikkö Pirjo Raittila-Parkkinen kertoo.
Jos yhteydenottopyynnön jättäminen Työmarkkinatorin kautta ei ole mahdollista, niin pyynnön voi jättää työllisyysalueelle myös soittamalla puhelinneuvontaan, lomakkeella Suomi.fi kautta, lomakkeella sähköpostitse tai turvapostin kautta sekä kirjeenä kirjaamon osoitteeseen.
Puhelinneuvonta päivystää ja palvelee arkipäivisin
Omia asiakkaitaan palvelevien työllisyysasiantuntijoiden lisäksi työllisyysalueella toimii myös kaksi puhelinneuvonnan numeroa: työnhakijoiden puhelinneuvonta ja työnantajien puhelinneuvonta. Työllisyysalueelle soittava asiakas saa usein tarvitsemansa avun ja neuvot nopeasti jo puhelinneuvonnassa. Tarvittaessa puhelinneuvonnan kautta voi jättää myös yhteydenottopyynnön omalle työllisyysasiantuntijalle, jos asia kaipaa enemmän syventymistä tai asiakkaan tilanteen tuntemista.
Ajanvaraukseton palvelu toimii puhelimitse työllisyysalueen puhelinpalveluun tai omalle asiantuntijalle soittamalla ma–to klo 9–15 sekä pe klo 9–12. Ajanvarauksetonta kasvokkaista päivystyspalvelua ei tällä hetkellä tarjota työllisyysalueen kunnissa.
Lisätietoja:
Työllisyysaluejohtaja Tiina Mäenpää, 040 159 2610,
tiina.maenpaa@aanekoski.fi
Työllisyyspalvelupäällikkö Pirjo Raittila-Parkkinen, 040
570 2687, pirjo.raittila-parkkinen@aanekoski.fi
Sähköiset palvelut Työmarkkinatorilla osoitteessa www.tyomarkkinatori.fi
Puhelinneuvonta palvelee arkisin ma–to klo
9–15, pe 9–12.
Pyhäpäivien aattoina puhelinneuvonta sulkeutuu jo kello 12.
Pyhäpäivinä palvelu
on suljettu.
- Työnhakijat 040 757 1653
- Työnantajat 040 484 1020
- Työllisyysalueen yhteystiedot löydät Äänekosken kaupungin puhelinluettelosta. Yhteydenotot asiantuntijoihin ensisijaisesti puhelinpalvelun neuvontanumerojen kautta.
Uutinen julkaistu , muokattu 12.5.2025 klo 10:32