Joukkoliikennelautakunta päättää lippuhintojen tarkistuksista 25.4.2024
Jyväskylän seudun joukkoliikennelautakunta kokoontuu torstaina 25.4.2024 päättämään Linkki-joukkoliikenteen asioista.
Esityslistalla on muun muassa joukkoliikennealueen uusien maksuvyöhykkeiden lippuhinnoista päättäminen. Lisäksi lautakunta päättää Äänekoskelle ja Hankasalmelle 3.6. lähtien ajettavan kesäliikenteen 2024 alustavat aikataulut sekä reitit.
Matkalippujen hinnoittelu
Joukkoliikennelautakunnalle esitetään joukkoliikenteen kausilipputuotteiden hintojen tarkistamista 3.6.2024 alkaen. Muiden lipputuotteiden (arvoliput, kertaliput, vuorokausiliput, lähimaksuliput, mobiililiput) määräytyvät 1.2.2024 voimaan tulleen, nykyisen hinnoittelun kolmen ensimmäisen maksuvyöhykkeen hinnoittelun mukaisina. Hinnoittelumallin valmistelussa on otettu huomioon joukkoliikennelautakunnan 4.4. iltakoulussa antama evästys sekä osakaskuntien virkamiehistä koostuvan Jyväskylän kaupunkiseudun joukkoliikennetyöryhmän näkemykset ja kannanotot.
Jyväskylän seudullisella viranomaisalueella siirrytään kesäliikenteen käynnistyessä 3.6. uuteen vyöhykemalliin, jossa on kolme maksuvyöhykettä aikaisemman neljän sijaan. Uusi vyöhykemalli selkeyttää systeemiä käyttäjäystävällisempään ja helpommin omaksuttavaan suuntaan. Uudessa vyöhykemallissa kunnat sijoittuvat pääsääntöisesti yhdelle vyöhykkeelle, lukuun ottamatta Jyväskylää, jonka alueella jatkossakin on kolme vyöhykettä.
Lautakunnan arvioitavaksi tuodaan kaksi hinnoitteluvaihtoehtoa, joista vaihtoehtoon 2 sisältyy vielä kolme eri hinnoittelumallia (A, B, C). Ehdotuksena on päättää hinnoittelumalliksi yhdistelmä vaihtoehdoista 1 ja 2C niin, että yhden ja kahden vyöhykkeen matkalippujen hinnoittelun pohjana on vaihtoehdon 2C mukainen hinnoittelu. Koko alueen kattava, kolmen vyöhykkeen lipputuotteiden hinnoittelu puolestaan olisi vaihtoehdon 1 mukainen. Muiden lipputuotteiden (arvo-, mobiili-, lähimaksu- ja kertaliput) hinnoittelu pysyisi 1.2.2024 käyttöönotetun hinnaston kolmen ensimmäisen vyöhykkeen hinnoittelun mukaisena. Hinnoittelumalleihin ja vaihtoehtoihin voi tutustua esityslistan liitteiden avulla osoitteessa https://julkinen.jkl.fi/ktwebbin/dbisa.dll/ktwebscr/epj_asil_tweb.htm?+bid=16512.
Asiakkaiden näkökulmasta Hankasalmen, Petäjäveden ja Äänekosken asiakashinnat kolmen vyöhykkeen lipussa laskevat olennaisesti matkustuksen nykyisestä hintatasosta. Toivakan suunnasta kulkevien asiakkaiden lippuhintoihin tulisi selkeä korotus nykytasoon verrattuna, mutta silti esim. Toivakka–Jyväskylä -yhteysvälillä matkustavien lippuhinnoittelua voidaan pitää edullisena. Toivakan kunta on tähän asti sijoittunut Linkin nykyiselle C-maksuvyöhykkeelle. Uusi vyöhykemalli on Toivakan kannalta haasteellinen, koska kunta sijoittuu siinä jatkossakin C-vyöhykkeelle, mutta kausilipputuotteiden asiakashinnoittelu nousee selkeästi aikaisempaan verrattuna. Esimerkiksi aikuisen 30 vrk:n kausilipun hinta nousisi enimmillään jopa 12 euroa.
Asiakashinnoittelussa on otettava huomioon myös Linkki-alueen ulkopuolelta tuleva ELY:n käyttöoikeussopimus- ja markkinaehtoinen liikenne. Jyväskylän seudullinen viranomainen on tehnyt nousukorvaussopimuksia Linkki-liikenteen ulkopuolisten liikennöitsijöiden kanssa ja maksaa näille nousukorvauksia Linkin Waltti-tuotteilla tehdyistä matkoista. Matkasta tilitettävä korvaus perustuu Waltin vyöhykekohtaisiin hintoihin, joten hinnoittelulla on merkitystä myös tämän liikennetarjonnan säilymiseen. Useamman vyöhykkeen lippuhinnoittelussa korkeampi asiakashinta tarkoittaa suurempaa matkakohtaista nousukorvausta niin käyttöoikeussopimukseen (KOS) perustuvaa kuin markkinaehtoista (ME) liikennettä ajavalle liikennöitsijälle. Pelkästään tämän seikan perusteella vaihtoehdon 1 hinnoittelumallin mukaisesti laskettava nousukorvaus olisi muita vaihtoehtoja parempi.
Hankasalmen ja Äänekosken Linkki-liikenteen kesäaikataulut sekä reitit 3.6.–7.8.2024
Joukkoliikennelautakunnalle esitetään hyväksyttäväksi Hankasalmelle ja Äänekoskelle ajettavan Linkki-liikenteen kesän 2024 alustavia aikatauluja. Jyväskylän seudun joukkoliikenteen eli Linkin toimivalta-alue on vuoden 2024 alusta laajentunut Jyväskylä–Laukaa–Muurame -alueelta MAL-sopimusten mukaisesti Hankasalmelle, Petäjävedelle, Toivakkaan ja Äänekoskelle. Liikenteen järjestämisvastuu siirtyi Jyväskylän seudulliselle viranomaiselle ja liikenteet kilpailutettiin alkuvuodesta 2024. Kummankin kohteen kilpailutukset voitti Koiviston Auto Jyväskylä, joka aloittaa kohteiden liikennöinnin kesäajokauden käynnistyessä 3.6.2024. Kesäkuussa alkava liikennöintisopimus on kolmivuotinen ja sisältää yhden vuoden optiomahdollisuuden.
Liikennetarjontaan ei lähtökohtaisesti ole tulossa muutoksia ja kesällä 2024 on tarkoitus liikennöidä pääosin edelliskesän tapaan. Kuntien heikentyneen taloustilanteen vuoksi suunnitteilla ei ole lisätä Hankasalmen ja Äänekosken liikennettä tulevalle kesälle, eikä tähän tietoon myöskään talvikaudelle 2024–25. Kesän 2024 tarkemmat aikataulusuunnitelmat ja reitit löytyvät aikataululiitteestä.
Muissa toimivalta-alueen uusissa kunnissa toimivalta-aluemuutos ei vaikuta joukkoliikenteen järjestämiseen. Toivakkaan on jo usean vuoden ajan ajettu Jyväskylän seudun Linkki-liikennettä, jonka aikatauluista on päätetty Linkki-paikallisliikenteen aikataulujen yhteydessä. Petäjäveden suuntaan liikennöidään tällä hetkellä markkinaehtoista liikennettä, jossa liikennöitsijät itse päättävät reiteistä, vuoroista ja aikatauluista. Toimivalta-alueen muutoksen vaikutukset ovat merkittävimmät Hankasalmen ja Äänekosken suuntien liikenteissä.
Kokouksen esityslista liitteineen on julkaistu Jyväskylän kaupungin verkkosivuilla osoitteessa https://julkinen.jkl.fi/ktwebbin/dbisa.dll/ktwebscr/epj_asil_tweb.htm?+bid=16512. Esityslistamateriaalit ovat pdf-tiedostomuodossa.
Lisätiedot:
Palvelupäällikkö Kari Ström, p. 050 60943, kari.strom[a]jyvaskyla.fi
Uutinen julkaistu , muokattu 23.4.2024 klo 10:02