Hjälptelefonerna för äldre startar den 4.9.2023 september XNUMX
Kund- och servicevägledningen för äldre förbättras i välfärdsregionen i Mellersta Finland
Du kan ringa äldrejouren om du är orolig för en äldres överlevnad i hemmet. Genom att ringa kan du starta en servicebehovsbedömning, där de äldre söks efter tjänster som stödjer dem att klara sig i hemmet.
Äldrejourens målgrupp är hemmaboende äldre som är måna om att klara sig hemma, men som ännu inte har service. Om kunden däremot redan har tjänster som kommer hem från Mellersta Finlands välfärdsområde är det bäst att kontakta dem direkt.
Du kan ringa äldrejouren om du tror att du behöver stöd för att klara dig hemma. Då, om oron handlar om ett akut ärende i äldres hälsotillstånd eller medicinsk behandling, ska du kontakta din egen vårdcentral och i nödfall direkt nödnumret 112.
De regionala Äldrejourens nummer motsvarar 4.9. från 9 till 15 varje vardag
Inom välfärdsområdet i Mellersta Finland har det blivit lättare att komma i kontakt med centraliserad kund- och servicevägledning. Samtal från nya kunder och kundens arbete i hemmet separeras från varandra och Igäintynines jourtelefoner besvaras av heltidsanställda, erfarna medarbetare på vardagar klockan 9-15. De som redan omfattas av tjänsterna har egna kontaktpersoner i tjänsterna.
– Vid flytt till välfärdsområdet använde olika kommuner nummer vars samtalstid typiskt sett var kort. Det var många samtal när kundrådgivarna var på hembesök och de fick besvaras mellan besöken, säger servicechefen. Riikka Röppänen från Mellersta Finlands välfärdsområde.
Nåbarhetsproblemet gällde även verksamhet mellan myndigheter och inom välfärdsområdet. Utöver kunder betjänar jourtelefonerna alla operatörer och myndigheter som berör äldres välbefinnande, hälsa och säkerhet i Mellersta Finland. Till exempel i patientutskrivningssituationer och i olika servicesituationer som kom genom social- eller krisberedskapen är det nu lättare än tidigare att kontakta hemmet för att organisera nödvändig service.
”En kund som ringer oss kan behöva hjälp att komma hem, till exempel om det har blivit svårt att röra sig eller det har skett ett fall. Ofta finns det en utmaning i dagliga aktiviteter som att tvätta eller ta medicin. Eller om minnet inte fungerar som tidigare kan måltider glömmas bort och näringen kan bli ensidig. Tyvärr är många äldre också ensamma, till och med deprimerade. Vi letar sedan efter individuella lösningar för varje kunds utmaningar”, beskriver Röppänen.
Fyra regionnummer - Jyväskylä är indelat i tre regioner
Hjälptelefonen för äldre har fyra regionala telefonnummer. Områdeskartan finns på vår hemsida: Hjälptelefoner för äldre startar den 4.9 september: Kund- och servicevägledning för äldre förbättras i välfärdsregionen i Mellersta Finland | Mellersta Finlands välfärdsområde (hyvaks.fi)
På grund av det stora antalet äldre är Jyväskylä indelat i tre områden. Detta syftar till att utjämna antalet samtal i olika områden: samtal från Korpilahti-kunder besvaras från det västra området, kunder från Tikkakoski, Vaajakoski och Paloka besvaras från det östra området och samtal från centrala Jyväskylä hanteras av centralområdet.
- Norra regionen: 014 266 3082
- Östra regionen: 014 266 3081
- Västra regionen: 014 266 3080
- Centralområde: 014 266 1801
Ytterligare information:
Servicedirektör Mirja Ahoniemi, Hem- och boendetjänster / Centraliserad kund- och servicevägledning, telefon 040 550 3719, mirja.ahoniemi@hyvaks.fi
Nyheter publicerade 25.8.2023