9,35 gjordes rekordartade 2024 miljoner resor med Linkkis kollektivtrafik
Populäriteten för kollektivtrafikresor i Jyväskyläregionen är i en stadig tillväxttrend. År 2024 registrerades rekordmånga resor med kollektivtrafik, det vill säga cirka 9,35 miljoner. Ökningen av resandet från föregående år var cirka 7 procent.
Ett år av stora reformer
Links domän utökades i början av 2024 och kollektivtrafiken är nu organiserad för cirka 205 000 invånare i sju kommuner. De nya Linkkikommunerna är Äänekoski, Hankasalmi, Toivakka och Petäjävesi. I och med förändringen introducerades Links lågprisbiljettprodukter och smidiga elektroniska tjänster i hela regionen. På grund av den regionala expansionen reformerades och förtydligades även Links betalzonssystem. De nya betalzonerna täcker hela det nya Linkkiområdet, medan antalet zoner reducerades från fyra till tre.
I början av juni genomfördes Links linjesystemreform, där kollektivtrafiken i Jyväskylä- och Muurame-regionen förnyades för att tillgodose behoven hos ökat resande och utvecklingsregioner. Bland annat började fyra nya linjer 9, 9K, 45 och 46 fungera. Linjerna för de mest använda anslutningsintervallen förnyades som Super-Linkki-linjer, som fungerar mer omfattande än tidigare, igenkännliga av deras linjenummer som börjar med S (S1. –S6) och deras lila-tonade utseende.
Efter att de nya driftsavtalen trädde i kraft i somras startade även förnyelsen och elektrifieringen av flottan. Elektrifiering är ett viktigt steg mot utsläppsfri kollektivtrafik i Jyväskyläregionen. 64 nya elbilar användes i kollektivtrafiken i Linkkiområdet för att ersätta äldre dieselbussar.
Priserna på biljettprodukter måste kontrolleras två gånger under 2024. Bakgrunden till prisförändringarna i början av året var kommunernas försvagade ekonomiska situation och ökat kostnadstryck, förändringarna i juni berodde främst på förnyelsen av betalningszoner. Före 2024 hade Links biljettpriser inte höjts en enda gång. Eftersom vi vill fortsätta öka resandet är målet att hålla ökningarna så låga som möjligt i framtiden. Målet är att överskrida gränsen på 10 miljoner årliga resor 2025.
Statistik och räckvidd
Den populäraste resemånaden 2024 var november (993 435 resor) och den populäraste resedagen var onsdagen den 4.12 december. (42 837 resor). Av Linkki-linjerna var Super-Linkki-linjen S5 (tidigare linje 25) på sträckan Kaakkolampi–Jyväskylä centrum–Laajavuori–Palokka den mest resta, totalt 1 405 369 resor Palokan Lehtoniemi, totalt 6 27 resor. Den tredje populäraste var linje 960, som går från Kangaslammi till Jyväskylä centrum och Myllyjärvi/Keltinmäki, med 671 12 resor.
Bland biljettprodukterna användes säsongsbiljetten för vuxna 30 dagar mest för resor, med 1 421 390 resor. 808 129 resor gjordes med mobilbiljett, 671 104 gånger med kontaktlös betalningsbiljett.
Tillsammans med ökningen av antalet resor ökade också antalet återkopplingar och kundbesök. Link fick 3513 41 återkopplingar om kollektivtrafiken. Det gjordes 353 3536 transaktioner på Linkkis serviceställe på Asemagatan och XNUMX XNUMX rådgivningssamtal besvarades på Linkis telefontjänst.
Länk till tjänsten som ger information om tidtabell och ruttguide i realtid för kollektivtrafiken ruttguide.jyvaskyla.fi cirka 8 miljoner besök och 73 miljoner sidvisningar gjordes. Tillsammans med de elektroniska tjänsterna finns fortfarande ett traditionellt schema på papper, varav totalt 46 000 exemplar trycktes. Schemahäftet är avsett för dig som inte kan eller vill använda den elektroniska schematjänsten. Häftet är kostnadsfritt och kan hämtas på utlämningsstället.
På kollektivtrafikens centrala informationskanal link.jyvaskyla.fi totalt 2,4 miljoner sidvisningar och 1,1 miljoner besök gjordes. Viktiga interaktionskanaler i sociala medier är även Links Facebook https://www.facebook.com/linkkijyvaskyla och Links Instagram-kanal som totalt har runt 10 000 följare.
I maj publicerades den mellan sju olika regiontidningar Länknyheter-en bilaga som informerade invånarna i Jyväskylä, Laukaa, Muurami, Äänekoski, Hankasalmi, Toivaka och Petäjävesi om förändringar i kollektivtrafiken och andra aktuella frågor. Linkkiuutiset gavs också ut i september som elektronisk tidskrift. Båda 2024-publikationerna finns elektroniskt på Links hemsida https://linkki.jyvaskyla.fi/asiakaspalvelu-ja-ohjeet/asiakaspalvelu.
Användningen av kollektivtrafik främjas och servicen utvecklas
Kollektivtrafik relaterad Busshopp till skolan -lektionslektioner har besökts i mer än 10 år i alla grundskoleklassrum. I och med den regionala expansionen av Link expanderade Bussiloikka till skolor i Äänekoski, Hankasalmi, Toivaka och Petäjävesi förutom Jyväskylä, Lauka och Muurame. 112 klasser besöktes och cirka 2000 XNUMX barn och deras lärare möttes under Bussiloikas tecken. Bussiloikka är en spelliknande utbildningslektion med kollektivtrafiktema som erbjuds av Link, vars praktiska genomförande är Jyväskylä hållbar utveckling JAPA rys ansvar.
Hösten 2024 levererade Linkki 5650 30 välkomstpaket som ska delas ut till nya yrkeshögskolor och universitetsstudenter, vilket bland annat inkluderade kollektivtrafikinformation och en tredagars provbiljett. Syftet med åtgärden är att sänka tröskeln för studenter att åka kollektivt och bekanta dem med utbildningsortens tjänster. Invånarna uppmanas också att använda Link, till exempel genom biljetterbjudanden. I septembers Flash of Light-kampanj såldes cirka 3500 26 28.9-dagars säsongskort till ett reducerat pris. Användningen av kollektivtrafik marknadsförs också med hjälp av reseexperiment. Att resa med Linkkis kollektivtrafikbussar var gratis på kvällen under evenemangshelgen Jyväskylä City of Light 40–000 september. Cirka XNUMX XNUMX gratisresor gjordes i samband med evenemanget.
Som ett resultat av biljett- och marknadsföringssamarbete med idrottsföreningar fungerar JYP:s säsongskort nu som resebiljett på Linkki-resor på hemmamatchkvällar. På samma sätt kan du med Happes match- och säsongskort ta Linkki-resor till klubbens hemmamatcher på Leppävede.
Kundnöjdheten med Linkkis tjänster var fortsatt god. Linkki beställer tre servicekvalitetsundersökningar varje år, där 700 slumpmässigt utvalda passagerare uppmanas att utvärdera tjänsten. Förarnas beteende (kundvänlighet och körstil) och fordonsparkens renlighet ska undersökas. År 2024 var medelbetyget som gavs för tjänsten 4,15 på en skala 1-5, där 1 = dåligt, 5 = utmärkt. Kundrecensioner har varit utmärkta i flera år. Linkkis rekommendationsindex NPS (Net Promoter Score) var 49,5 baserat på kundnöjdhetsmätningar. Siffran talar om hur sannolikt kunder skulle rekommendera tjänsten till andra, och ett resultat nära 50 kan anses vara mycket bra.
Utvecklingen av kollektivtrafiken deltar också av kundrådet, som sammanträdde fyra gånger under 2024. På mötena diskuterades bland annat Linkkiområdets nya områdesmodell, inriktningen av momshöjningar i biljettpriserna, utvecklingen av kundrådets arbete, och Jyväskyläs utvecklingsprogram för gång och cykel. I slutet av året anordnades en medlemssökning till kundrådet, genom vilken nya fullmäktigeledamöter togs in i verksamheten, främst från Links nya dellän.
Kommer 2025
Sommaren 2025 drivs Linkki-trafiken med vätgas, då Finlands första vätgasdrivna bussar kommer att användas av kollektivtrafiken. Genom samarbetet kommer Linkki kollektivtrafik att kunna använda vätgasdrivna bussar under en tvåårig pilotperiod, som kommer att ersätta några av de traditionella förbränningsmotorbussarna. Målet för samarbetet mellan Linkki kollektivtrafik och Cefmof Finland är att främja användningen av miljövänliga och hållbara transportmedel i staden. Vi kommer att höra mer om projektet närmare introduktionen av vätgasbussar.
Uppdateringen av utvecklingsprogrammet Länk till framtiden 2030 startar 2025. Programmet sätter upp både kortsiktiga och långsiktiga utvecklingsmål, som utökas till att täcka hela kollektivtrafikområdet i de sju kommunerna.
Kollektivtrafiken Linkkikeskus kommer att färdigställas i Jyväskyläs centrum under innevarande år. Hållplatserna flyttar tydligen till fasta platser längs Vapaudenkatu på senhösten. De största busshållplatserna i centrum har för tredje vintern tillfälligt placerats på Asemagatan, där det har varit mycket lite utrymme jämfört med trafiken och kundantal. Nu är det redan ljus i slutet av tunneln: den långa väntan för kollektivtrafikanter, chaufförer och operatörer i området kommer troligen att upphöra före nästa vinter. Link vill tacka alla inblandade för deras tålamod i det långvariga projektet.
Ytterligare information:
Servicechef Kari Ström, Jyväskylä regionala kollektivtrafik LINKKI, sid. 050 60943, kari.strom[at]jyvaskyla.fi
Nyhet publicerad, ändrad 15.1.2025 kl 14:14