Järnvägsverket informerar:
Vt 4 Konginkangas–Kalaniemi, Äänekoski: Trafiken kommer att ledas om till en omväg vid Masonmäki överfartsbro vecka 23
Trafiken på riksväg 4 kommer att ledas om till en omväg i Masonmäki vid Masonrait första veckan i juni (vecka 23). Som en del av projektet Äänekoski–Viitasaari börjar Masonmäki bygga en ny tvärbro, vilket minskar risken för olyckor i området.
Omvägen går runt växlingsbroplatsen i Masonmäki från östra sidan av motorvägen, och den används under byggandet av korsningsbron. Samtidigt flyttar busshållplatsen som låg längs motorvägen till den "gamla korsningen" Räihäntie.
Genom att ändra motorvägskorsningar till flernivåkorsningar minskar kollisions- och korsningsolyckor i trafiken. Huvudmålet med hela förbifartsprojektet är att förbättra trafiksäkerheten i området.
– Vi ber om ursäkt för de olägenheter som verken orsakar trafiken, men överflyttning av trafiken påverkar bara restid med några minuter. Vi hoppas att alla på vägen kommer att ha tålamod och noggrant följer skyltarna under arbetstid, projektledare för Norska Järnvägsverket Jarmo Niskanen stater.
Hastighetsbegränsningen på riksväg 4 sänks successivt från 80 kilometer i timmen till 40 kilometer i timmen. Hastighetsgränsen på ringleden är 40 km/h. Överföring av trafik till omvägen ökar restiden med 2–3 minuter.
Kontraktet Vt 4 Konginkangas–Kalaniemi är en del av projektet Äänekoski–Viitasaari förbifartsbanor, där nya förbifartsbanor byggs och befintliga förbättras och två trafikplatser genomförs. Målet är att förbättra säkerheten och smidigheten i trafik och transporter.
Ytterligare information:
Jarmo Niskanen, projektledare, Väylävirasto, tel 0295 34 3127, förnamn.efternamn@vayla.fi
Jaakko Taipale, arbetsledare, Destia, tel +358 40 350 1539, förnamn.efternamn@destia.fi.
Nyhet publicerad, ändrad 28.5.2024 kl 14:56